Design for mankind תרחישי שימוש

תערוכת בוגרים 2018

איתמר ברהון

מרחב דימיון

 

מערך שיעור לפיתוח הדמיון והיצירתיות, באמצעות משחקים ותרגולים כיתתיים, לתלמידי כיתות ד'-ה'. המערך מורכב מאובייקטים ומדריך הפעלה אינטרנטי.

הפרויקט נולד בעקבות פעילות שנתית עם כיתות ה'-ו', בה הבחנתי בשלוש דרגות של יכולת דמיון:

  1. ילדים בעלי עולם דמיון עשיר שהגו רעיונות מקוריים שחוצים את גבולות הפנטזיה
  2. ילדים הדורשים יד מלווה ותהליך ממושך כדי להוציא מעצמם מחשבה מקורית
  3. ילדים הנרתעים ומתחמקים מלדמיין

כסטודנט לעיצוב, וכמדמיין חובב, היה לי ברור כמה חשובה היכולת לדמיין ולחשוב בצורה ביקורתית, מקורית ויצירתית ולכן לקחתי על עצמי את הנושא בפרויקט הגמר שלי.

מערכות החינוך מודעות לבעייתיות בפיתוחן של אותן תכונות חשובות ולכך שהמסגרת הבית ספרית היא אחד הגורמים לבעיה ולכן ניתן לראות בשנים האחרונות עד כמה בתי הספר צמאים לתוכניות מקוריות שיתמקדו דווקא בתחומים בהם הבנתם עדיין אינה מספקת.

למשבצת זו נכנס הפרויקט שלי – מרחב דמיון.

בכדי להסיר את החסמים לשימוש בדמיון, שהם בעיקרם נפשיים וחברתיים, בחרתי להתבסס על עקרונות שונים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית – מערך שיעור המייצר מרחב מעבר כיתתי בו אנו מרשים לעצמנו להשתעשע ברעיונות מוזרים, בו אין ביקורות שליליות ומקטינות, ושתפקידו של המדריך בו הוא לעודד ולתת דוגמה אישית, במטרה "להגדיל את טווח התעוזה" של הילדים.

לשם תכנון הפרויקט שאלתי עוד עיקרון מעולם הפסיכולוגיה ההתפתחותיות, והוא שיטת הטיפול CBT שנועדה לטפל באנשים חרדתיים, ובעיקרו מדובר בתהליך של חשיפה הדרגתית לגורם המאיים, תוך שיקוף הרגשות של המטופל לאורך כל שלבי התהליך. במרחב דמיון תוכננו 12 מפגשים המחולקים ל-6 שלבים. כל שלב מאתגר את הדמיון והיצרתיות באופן שונה, ומסתמך על מה שכבר נעשה ונידון בשלב הקודם.

במרכז מערך השיעור קיימים ה"דברים": אובייקטים יומיומיים בעלי מראה מוזר או מסקרן, שלרוב השימוש בהם אינו מוכר לילדים. במהלך המפגשים מקבלים הילדים כרטיסי משימות, אותן ישלימו בעזרת ה"דברים". הבחירה באביזרים יומיומיים נובעת מהרצון שכשהילדים יגיעו לתוצאות מעניינות, הם ידעו שזה לא בזכות אובייקט מיוחד כלשהו, כי אם בזכות עצמם, וכי הם יכולים לשחזר את התהליך גם בבית ובכל שלב בחיים.

גורם מדרבן נוסף לפעול ולהעיז, המתבסס על עיקרון של "מודלינג" – מתן דוגמה אישית, הוא המצגת "מצליחים בזכות הדמיון", אותה מציג המדריך במהלך המפגשים, ומדגימה כיצד הדמיון והיצירתיות מביאה לתוצרים חדשניים במגוון גדול של תחומים. כאשר הילדים רואים אדם מבוגר עושה דברים לא שגרתיים ומוזרים, הם מרשים לעצמם לפעול ביתר חופשיות.

ציוד העזר של המדריך מורכב מאתר, מדריך כתוב ומדריך כיס. המספקים הוראות הפעלה למערך ומפרטים את העקרונות ההתנהגותיים עליהם המערך מבוסס.

פעילות השיעור משלבת בין משחקים, פעילויות חקר וחשיבה, הצגת תוצרים ומסקנות וקבלת משוב בכל שלב, מתוך שאיפה כי הילדים ייהנו מהתהליך ויחוו הצלחה, כשהם מוכנים לרתום דמיון ויצירתיות לטובת עשייה.

subscribe